Sosyal medyadaki paylaşımlar Pamukkale’yi büyülü bir merkez haline getirdi. İmkanı olan gelip geziyor. İmkanı olmayan internet sayesinde bir geziye çıkmak istiyor. Fakat Pamukkale ve Hierapolis, dijital dünyanın çok gerisinde kaldığından, isteneni veremiyor.

Tüm dünyada teknolojik cihazların her geçen gün geliştirilmesiyle insanlarda tüketmek için birbiriyle yarışıyor. Peki, bu durum içerisinde Denizli’de ne gibi gelişmeler oluyor?

Öncelikle turizm alanlarından biri olan Pamukkale, UNESCO Dünya Mirası listesinde yer alması ve travertenleriyle ünlü olması sayesinde her yıl milyonlarca turisti ağırlıyor. Ancak teknolojik gelişme turizm alanında ne yazık ki çok eksik ve turistler için yeterli bir gelişme yok.

Dijitalleşme konusunda bölgeye gelen ziyaretçiler tarihi alanları gezerken yaşadığı zorluklar içerisinde GPS bazlı yön bulma, açıklama tabelaları ve akıllı rehber sistemlerinin bulunmamasıdır.

DİJİTALLEŞEN TURİZM İÇERİSİNDE PAMUKKALE VE ŞEHİR İÇİNDEKİ TARİHİ YAPILAR

1- Öncelikle bölgeye gelemeyen ziyaretçiler için sanal gerçeklik oluşturulması artık çok basit bir hale geldi. Eski yıllara ait 360 derece çekilmiş fotoğraflar mevcut ama kullanılamaz hale gelmişler.

Bu teknolojiler sayesinde ziyaretçiler, Pamukkale'nin tarihi ve doğal güzelliklerini keşfedebilir. Cep telefonları üzerinde bulunanyazılım uygulamasını kullanarak antik Hierapolis kentinin yapısını daha detaylı bilgi edinebilir.

2- Bölgeye rehbersiz gelen yerli ve yabancı ziyaretçiler için dijital rehber uygulamaları kullanılırsa çok daha iyi olur. Cep telefonları sayesinde turistler yön bulma konusunda geziye nereden başlamasıgerektiğini de görebilir. Örneğin, travertenlerde bulundukları sırada antik tiyatro ile ilgili tarihi, coğrafi ve kültürel bilgileri rahatlıkla öğrenir. Teknolojiyi kullanamayanlar için ise çeşitli noktalara dijital bilgilendirme ekranları ve haritalarla turistlerin bölgeyi keşfetmesini kolaylaştırırız.

3- Özellikle koronavirüs pandemisinde çok fazla dijital alanda kaldık. Pamukkale de bu durumdan çok fazla etkilenmişti. Turistik bölgelerde ziyaretçi sayısını dijital alanda da arttırabiliriz.

Çevrimiçi bilet satışları da gerçekleştirilir ve gelir sağlanır. Artık turistler önceden online biletlerini alarak kapılardan barkod okutma sistemi ile tarihi alana giriş yapıyor. Bu sistemler sayesinde öncü bir turistik alana öncü olabiliriz.

TÜRKİYE’NİN YENİ YÜZÜ ‘PAMUKKALE’ OLABİLİR

Pamukkale, sosyal ağlarda dünya çapında tanıtımı daha önce gerçekleştirildi. Sosyal medya ve çeşitli platformlarda ise daha fazla insana ulaşmaya devam ediyor. Bu sayede bölgeye olan ilgi süreklilik sağlıyor. Ancak akıllı uygulamalar ve yapay zeka platformlarının kullanılmasıyla ziyaretçilerin ihtiyaç ve beklentileri daha iyi analiz edilerek bölgedeki turizm politikaları, turist memnuniyeti ve sürdürülebilirlik ölçülebilir.

Türkiye’nin yeni yüzü ‘Pamukkale’ olur. Dijital teknolojilerin entegre edilmesiyle hem turizm kalitesi artar hem de Pamukkale'nin tarihi ve doğal zenginliklerinin korunmasına yardımcı olur. Oteller, tur şirketleri, rezervasyon sistemleri dijitalleşmeye tamamen ayak uydururken tarihi alanları da güncellemenin vakti geldiğini düşünüyorum.

Özetle, Pamukkale'nin dijitalleşmesi Türkiye’nin de en yeni yüzü haline gelebilir.