EĞİTİM

Yeni müfredat sınıflarda uygulanmaya başlıyor

Milli Eğitim Bakanlığı, 2024-2025 eğitim-öğretim yılında ilk kez ana sınıfı, 1, 5 ve 9. sınıflarda uygulanacak yeni müfredatın sınıflarda nasıl hayata geçirileceğine dair planlama, öğrenme ortamları, öğretim süreçleri ve ölçme-değerlendirme esaslarını duyurdu. Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında hazırlanan yeni müfredata ilişkin usul ve esaslar, 81 ile gönderilen resmi yazıyla açıklandı.

Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci’nin imzasıyla yayımlanan "Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında planlama, öğrenme ortamları, öğrenme ve öğretme süreçleri, ölçme ve değerlendirmeye ilişkin hususlar" konulu resmi yazı, tüm okullara iletildi. Yazıda, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin temel hedefinin öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini çok yönlü olarak desteklemek olduğu vurgulandı.

ÖĞRETMENLER İÇİN REHBERLER HAZIRLANDI

Yeni müfredatla birlikte ders kitapları, öğretmenlere rehberlik edecek kılavuzlarla birlikte yapılandırıldı. Bu kılavuzlar, öğretmenlerin müfredatı daha etkin bir şekilde uygulamalarını sağlamak amacıyla kapsamlı bir rehberlik sunacak. Ayrıca öğretmenler ve okul yöneticilerinin, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ne dair gelişmeleri düzenli olarak takip edebilecekleri bir internet sitesi de hayata geçirildi: https://tymm.meb.gov.tr. Bu platformda, modele ilişkin örnekler, yenilikler ve güncellemeler yer alacak.

PLANLAMALAR TÜM SINIFLARDA ÖĞRENCİ ODAKLI OLACAK

Tüm sınıflar için yıllık ve aylık ders planları, Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'nin temel ilkelerine uygun olarak zümre öğretmenleri ile işbirliği içinde hazırlanacak. Planlamalar, öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini bütüncül bir yaklaşımla destekleyecek şekilde tasarlanacak. Bu doğrultuda ders planları, öğrencilerin bireysel farklılıkları, hazır bulunuşluk düzeyleri ve çevresel imkânlar göz önünde bulundurularak düzenlenecek. Öğretim süreçlerinde ise farklılaştırılmış öğretim uygulamalarıyla, öğrencilerin ilgi ve ihtiyaçlarına yönelik zenginleştirme çalışmaları yapılacak.

ÖĞRENME ORTAMLARI DAHA ESNEK VE ZENGİN OLACAK

Yeni müfredat kapsamında öğrenme ortamları, öğrenci profili özelliklerine ve dersin öğrenme çıktılarına uygun biçimde yeniden düzenlenecek. Öğrencilerin bireysel farklılıklarına göre öğrenme süreçlerini destekleyen, işbirliğine dayalı ve çevre bilincini geliştiren ortamlar oluşturulacak. Okullarda, öğretim programlarında önerilen teknolojik araç gereçlerin daha etkin kullanımı sağlanacak. Ayrıca öğrenme süreçleri, sadece sınıfla sınırlı kalmayacak; müze, bilim ve sanat merkezleri gibi okul dışı öğrenme ortamları da sürece dâhil edilecek. Çevresel imkânlar dikkate alınarak yerel kaynaklardan maksimum düzeyde yararlanılacak.

ÖĞRETMENLER VE VELİLER İLE SÜREKLİ İŞBİRLİĞİ

Eğitim sürecinde öğrencilerin gelişimlerini izlemek ve desteklemek için öğretmen, veli ve okul idaresi işbirliği daha da güçlendirilecek. Öğrencilerin bilgi ve becerileri, öğrenme süreçlerinde belirlenen hedeflerle uyumlu hale getirilecek ve bu beceriler günlük yaşamla ilişkilendirilecek. Öğretmenler, derslerin planlanması ve uygulanması aşamasında öğrencilerin bireysel öğrenme tarzlarını göz önünde bulundurarak süreci yönlendirecek. Ayrıca, dijital teknolojiler bu süreçte önemli bir rol oynayacak. Eğitim öğretim süreçlerinde dijital araçlar, özellikle ders içeriklerinin daha etkili işlenmesi için aktif bir şekilde kullanılacak.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE YENİ YAKLAŞIMLAR

Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli’nin bir diğer önemli ayağı ise ölçme ve değerlendirme süreçleri olacak. Yeni müfredat kapsamında ölçme ve değerlendirme yöntemleri, öğrencilerin bireysel gelişimlerine uygun olarak çeşitlendirilecek. Biçimlendirici değerlendirme teknikleriyle öğrencilerin öğrenme süreçleri sürekli desteklenecek. Performans görevleri ve öğrenci ürünlerini değerlendirmek için uygun puanlama kriterleri belirlenecek ve bu kriterler öğrencilere önceden bildirilecek. Özellikle kaynaştırma yoluyla eğitimlerine devam eden öğrenciler için Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) esas alınarak ölçme ve değerlendirme süreçleri uygulanacak.

OKUL DIŞI ÖĞRENME ORTAMLARI DAHA ETKİN KULLANILACAK

Yeni müfredat kapsamında, öğrencilerin okul dışında da aktif bir şekilde öğrenme süreçlerine katılmaları teşvik edilecek. Öğrenciler, bulundukları bölgenin kültürel, sanatsal ve coğrafi imkânlarını keşfetmek amacıyla müze, bilim merkezleri, tarihi ve kültürel mekânlar gibi yerlerde eğitim alacaklar. Bu ortamlar, öğrencilerin çok yönlü gelişimlerine katkı sağlayacak şekilde planlanacak.

SOSYAL VE DUYGUSAL ÖĞRENMEYE AĞIRLIK VERİLECEK

Öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişimlerine de yeni müfredatta büyük önem veriliyor. Bu kapsamda öğrencilerin erdem-değer-eylem çerçevesinde belirlenen değerleri içselleştirmeleri ve topluma faydalı bireyler olarak yetişmeleri için çeşitli etkinlikler düzenlenecek. Sosyal sorumluluk projeleri, hayat boyu öğrenme etkinlikleri ve topluma duyarlılığı artıracak program dışı faaliyetler, tüm öğrenciler için planlanacak. Bu etkinliklere öğrencilerin katılımı zorunlu olacak ve bu süreç il, ilçe müdürlükleri tarafından titizlikle takip edilecek.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE ESNEK YAKLAŞIMLAR

Öğrenme-öğretme süreçleri, öğrenci geri bildirimleri ve değerlendirme sonuçlarına göre esnek bir yaklaşımla yeniden yapılandırılacak. Öğrencilere verilen değerlendirme görevleri, günlük yaşamla ilişkilendirilecek ve anlamlı öğrenme çıktılarına odaklanılacak. Yargılayıcı olmayan, motive edici geri bildirimler verilerek öğrencilerin öğrenme süreçleri sürekli desteklenecek.