Endüstri 4.0 İle İşsizlik Artarken E-İhracatta Artıyor

Denizli'de sanayi alanındaki yenilikler ve e-ihracat eğitimleri, işçilerin teknolojiye ayak uydurma konusunda zorluk yaşamasına yol açarken, işsizlikte en büyük sorunlar arasında yer alıyor.

Denizli’de sanayi alanında hayata geçirilen eğitim ve projelerle birlikte birçok makineler, ekipmanlar ile cihazlar yenilenmeye başlandı. Peki personeller bu konuda nasıl yetiştiriliyor? Türkiye Cumhuriyeti, Avrupa Birliği ve Denizli Sanayi Odası ile Denizli Ticaret Odası’nın katkılarıyla, e-ticaret ile yapılan ihracat konusunda gelişmeler her geçen gün artmaya devam ediyor. Geçtiğimiz ay DSO tarafından hayata geçirilen ‘E-ihracat- İhracat İstihbarat Akademisi’ projesi başarıyla tamamlandı. Çalışanlara verilen eğitimler sayesinde ihracatta pazar bulmakta kolaylaştırılıyor.  Satış personellerine birçok konuda eğitimler verilirken, makine kullanan işçiler güncellenen teknolojiye ayak uydurmakta zorlanıyorlar. Sektörlerde işçilere birebir eğitimler ne kadar oranda veriliyor? Bu eğitimler genellikle sadece e-ticaret – e-ihracat üzerinde konuşuluyor.

Üretimde otomasyon ve yapay zeka teknolojileri de yer alıyor. Üretim makinelerinde, robotik sistemlerle insan hatasını en aza indirgemek, maliyetleri düşürmekle birlikte üretkenlik arttırılıyor. Yapay zekanın getirdiği yeniliklerden dolayı üretim makinelerinde tasarım, kontrol ile üretim süreci özellikle tekstil alanında endüstri 4.0 ile birlikte bazı işçiler işsiz kalmaya başladı. Bu makinelerin gelişmesiyle, kumaşlardan, kıyafet dikimlerine kadar pek çok aşamada süreçler hızlandırılıyor. İşler daha optimize ediliyor. Tekstilde işçiler artık müşteri taleplerine göre özel desen çizimlerini de yapay zekaya bıraktı. Bu gelişmelerle birlikte Denizli gibi tekstil merkezi olan bir ilde üretim süreçlerini daha rekabetçi ve yenilikçi hale getirdi.

Ama en büyük sorun ise gelişen teknoloji içerisinde işçilerin işsiz kalması, diğer bir yandan ise kalifiyeli işçilere maaşlarını yeterli düzeyde vermeden yüksek performans isteyen işverenler oluyor.

Bu sorunlar tek tek listelendiğinde suçlu olan gelişen teknoloji mi?

Yoksa teknolojiye ayak uyduran işverenler mi?