AK Parti Denizli Milletvekili, Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu Başkanvekili Şahin Tin, imza sahibi olduğu Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun Teklifi üzerine TBMM Genel Kurulunda konuşma yaptı. Ticari süreçler bakımından bazı kritik konuları yakından ilgilendiren düzenlemenin ayrıntılarıyla ilgili bilgiler aktaran Milletvekili Şahin Tin; “Kanun teklifimiz ile tüketici ve konut kredileri, doğrudan satış sistemleri, ticari reklam ve haksız ticari uygulamalar, ayrıca idari para cezaları gibi önemli alanlarda kapsamlı düzenlemeler gerçekleştiriyoruz. Dijital dönüşümün hızla ilerlediği bir dönemdeyiz. Bankacılığın şubesiz hale gelmesi, tüketicilerimizin finansal ihtiyaçlarına daha hızlı ve etkin bir şekilde ulaşmasına fırsat sunuyor. Tüketici kredilerinde olduğu gibi konut kredilerine de hızlı erişim sağlıyoruz. Bu kapsamda, kredi veren ile tüketiciler arasındaki sözleşmelerin şekil şartı, bir bilişim veya elektronik haberleşme cihazı üzerinden gerçekleştirilecek ve tüketici kimliğinin doğrulanmasını içeren yöntemler yoluyla kurulabilmesine de imkân sağlanacaktır. Bu adım, yalnızca bireylerin finansmana erişimini kolaylaştırmakla kalmayacak, aynı zamanda ülkemizin ekonomik dinamiklerini de güçlendirecektir. Yasa ile tüketiciye kalkan, ticarete destek oluyoruz” dedi.
“DOĞRUDAN SATIŞ SİSTEMİNİ DÜZENLİYORUZ”
Milletvekili Şahin Tin konuşmasının devamında, “Büyük çoğunluğunu kadınların oluşturduğu ve ekonomik büyüklüğü 10 milyar TL'yi bulan bu sektör, 2 milyon kişinin geçim kaynağı haline geldi. Tüketicimizi ve doğrudan satıcımızı koruyarak piyasanın sağlıklı işlemesini hedefliyoruz. Bu önemli sektörün yasal çerçevesini de netleştiriyoruz. Hem tüketicilerimizi hem de gelir elde etmek isteyen doğrudan satıcılarımızı koruma altına alıyor, piyasanın daha sağlıklı işlemesini hedefliyoruz. Halk arasında saadet zinciri olarak bilinen ve yasadışı piramit satışlarla doğrudan satışlar arasındaki ayrımı belirleyerek, yasal olmayan piramit sistemlerin neden olduğu mağduriyetlerin önüne geçmeyi amaçlıyoruz” dedi.
“HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARA GEÇİT YOK”
Düzenleme ile haksız ticari uygulamaların önüne geçileceğini belirten Milletvekili Şahin Tin; “Doğrudan satış sisteminin temel ilkelerini belirliyoruz, sistemden ürün alan tüketicilerin bilgilendirilmesi ve cayma haklarının kullanım süreçlerini de kolaylaştırıyoruz. Kurallara uymayanlara yönelik caydırıcı idari para cezaları uygulamaya koyup, piyasa disiplinini sağlamayı amaçlıyoruz. Aldatıcı ve yanıltıcı reklamlara, haksız ticari uygulamalara karşı sert önlemler alıyoruz. Reklam Kurulu’nun uyguladığı para cezalarının caydırıcılığının artırılmasını hedefliyoruz. Kurula, ceza miktarını yasada belirlenen alt ve üst sınırlar arasında belirleme yetkisi veriyoruz. Mevcut cezalarla karşılaştırıldığında ise cezaları 10 kata kadar artırılabilme imkânı tanıyoruz. Tüketicilerimizi aldatıcı ve yanıltıcı reklamlardan koruma konusunda kararlıyız. Tüketicilerimizi koruyacak ve rekabetin bozulmasını engelleyeceğiz. Ticari reklam ve tüketicileri hedef alan haksız uygulamalara dair cezaları uzlaşma kapsamına alıyoruz. Böylelikle hem yargının iş yükünü azaltacak hem de kamu alacaklarının masrafsız ve hızlı tahsilini sağlamış olacağız” dedi.
“REKABET GÜCÜMÜZÜ ARTIRIYORUZ”
İhracatçıların sınır ötesi e-ticaret pazarında daha etkin ve aktif rol almasını sağlayacaklarını belirten Milletvekili Şahin Tin; “Ülkemizin ihracata dayalı büyüme stratejisi ve hedefleri doğrultusunda, yerli elektronik ticaret pazar yerlerinin yurt dışı satışlarının teşvik edilmesi de büyük bir önem taşıyor. Ülkemizde elektronik ticaret hacmi 2023 yılında yüzde 119 seviyelerinde bir artış gösterdi. Yurt içinde yerleşik pazaryerlerinde faaliyet gösteren işletme sayısı ise 539 bin 808’e ulaştı. 2024 yılı Mayıs ayı itibarıyla bu işletmelerin yaklaşık 70 bini, söz konusu pazar yerleri üzerinden yaklaşık 19 milyar TL yurt dışı satışı gerçekleştirdi. Yurt dışına satış yapan işletme sayısını önümüzdeki birkaç yıl içerisinde 200 binin üzerine, satış tutarımızı ise 400 milyar TL’ye çıkarmayı hedefliyoruz. Ülkemizin ihracata dayalı büyüme stratejisi kapsamında e-ihracatın genel ihracat içerisindeki payının yüzde 1,5'ten yüzde 10’a çıkarılmasının gayretindeyiz. Yurt dışı satışlarını destekleyerek, istihdam potansiyelimizi daha da artıracağız. Türkiye'nin rekabet gücünü artırıyor, inovasyon ihtiyacını karşılıyor, yeni ürün ve teknolojiler ile bilimsel araştırmaları da destekliyoruz” diye konuştu.