SON DAKİKA

ÇOCUKLARDA UYKU DÜZENİ VE GECE KORKULARI (09.01.2020)

Bu haber 09 Ocak 2020 - 7:25 'de eklendi ve 44 views kez görüntülendi.

Uyku düzeni ile ilgili sorunlar anne-babaların başını en çok ağrıtan konulardan biri. Bazı çocuklar, doğuştan iyi uykuculardır. Bazılarını ise eğitmek gerekir ve bir yıl sonra yeniden eğitmek. Çocuklar sürekli gelişim ve değişim gösterir bu nedenle bu yıl düzenlediğimiz olumsuz bir davranışı bir sonraki yıl tekrar düzenlememiz gerekebilir.

Çocuklarda uyku düzeni ve gece korkuları hakkında bir çoksoru geliyor. Çocuklar neden ayrı uyumalı? Bunu nasıl sağlarız? Ve gece korkusu olan çocuğumuza nasıl yaklaşmalıyız? Başlıca bu konulara değinmek istiyorum

Uyku düzeni dediğimiz durum, uyku saatinin belli olması kaç saat uyuduğu şeklinde değildir. Uyandığı andan itibaren, birbiri ardına gelen olayların düzenli şekilde ilerlemesidir. Örneğin, uykuya dalmadan önce pijama giyme, el oyunu oynama, masal okuma ve ninni söyleme… Uykuya geçiş süreci için bu rutin düzenli bir şekilde uygulanırsa, çocuk bu bağlantıları bir süre sonra öğrenir ve uykuya çok daha rahat geçer.

Şunu bilmek gerekir ki 40 gün itibariyle bebekler farklı yatakta yatabilirken, 6 ay itibariyle bebekler farklı odada kalabilir. Burada bebek buna hazırken annenin hazır olma durumu da önemli. Çünkü bebeğin yanında olması, anneyi rahatlatan bir durum. Bundan kopamayan anneler çoğunlukla çocuğun ayrı uyuyamadığını söylerler. Ailelerin uyku sorunu olan çocuğa yaklaşım biçimi de sorunun çözülmesi veya pekişmesi açısından önemli role sahip.

Çocuk tarafından direnç 1 yaşından sonra başlar. odaları ve yatağı ayırmak daha zordur. Bilinçlenen ve büyüyen çocuk bu duruma büyük bir direnç gösterebilir. Ağlayıp annenin yanına gelebilir. Yine de henüz yatakları veya odaları ayırmamış anneler kademeli olarak bunu yapabilirler. Tabiki her çocuk farklıdır ve sürece alışma durumu da farklılık gösterecektir. Ama alışmaması mümkün değildir.

İleriki yaşlarda çocukta soyut düşüncelerin ortaya çıkışıyla beraber gece korkuları görülebilir. Gece korkuları çoğunlukla 4 yaştan itibaren gözlemlenebilen bir durum. Bu dönemde karanlıktan korkabilir, gece korkunç rüyalar görüp ebeveynlerin yanına gelmek isteyebilirler.

Gece korkularıyla ilgili ebeveynlerin dikkat edecekleri ise;

-Öncelikle onu anladığınıza dair güven oluşturmalısınız. ‘Korkacak ne var korkulmaz’ yerine neyden korktuğunu sorabilirsiniz? ‘ben yanındayım’ diyerek güven sağlamalısınız

-Çocuğun korktuğu şeyleri anlatmasına ve zihninde canlandırmasına izin vermek gerekir. Seçtiği bazı oyuncakları belirleyip, gel bu oyuncaklar seni korusun, yatağının başına koyalım, kapının girişine koyalım denilebilir.

-Çocuğunuzla güven veren bir ilişki kurun. Ona bireyselleşmesi için destek olun, ona güvendiğinizi hissettirin, fazla korumayın, ama ihmal de etmeyin.

-Çocuğunuzla birlikte gece korkularıyla ilgili kitaplar okumak çok faydalı olacaktır.

Tüm bunlarla birlikte uzun süre devam eden gece korkuları, uykudan sık sık ve çığlık atarak uyanma, uykusunu alamadığı için gün içinde dikkatini toplayamama ve durumdan olumsuz etkilenmeye başlayan bir çocuğunuz varsa psikolojik bir destek almanız doğru olacaktır.
(09.01.2020)

Burçin Koyuncu
Burçin Koyuncuburcink_1988@hotmail.com
http://www.buyuksehirhaberi.com
http://www.satkirala.com
http://wwwgazetesehir.com