SON DAKİKA

SINAV KAYGISI ÜZERİNE BİLGİLENDİRME VE ÖNERİLER (14.06.2019)

Bu haber 14 Haziran 2019 - 8:27 'de eklendi ve 77 views kez görüntülendi.
960x100 px

2019 üniversite sınav tarihi çok yaklaşmışken ‘sınav kaygısı’ konusu sık çıkıyor karşımıza. Kaygı dediğimiz kavram zaten başlı başına, belirli bir seviyeyi aştığında, yaşamımızın işlevselliğini bozan bir durumken sınav kaygısı da sınava hazırlanan öğrencinin motivasyon, dikkatini toplama gibi konularda aksaklıklara sebep oluyor ve performansı düşürüyor. Sıkça sorulan sorular arasında sınav kaygım var mı? Sınavda kaygılanıyorum nasıl baş edebilirim? Sınav kaygısının belirtileri neler?

Öncelikle sınav kaygısı ve süreciyle ilgili biraz bilgilenelim. Yukarıdaki sorulara yanıt verirken en temelinde belirttiğim şey şu ki, ÖĞRENME VE PERFORMANS İÇİN BELİRLİ BİR DÜZEYDE KAYGI GEREKLİDİR. Bu atlanmaması gereken bir bilgidir. Çünkü öğrenci doğal sürecindeki kaygı ve stres durumu ile ‘olumsuz sınav kaygısı’ nı karıştırabiliyor. Bunu genelde grafik yöntemiyle sınava hazırlanan arkadaşlara görsel olarak anlatırız. Grafikte şu belirtilir; Çok düşük sınav kaygısı, çok yüksek sınav kaygısı kadar zararlıdır. Performansımızı tamamıyla gösterme noktasında belirli bir seviyede kaygı bizler için zarar verici değil, dikkatimizi toparlama ve bilgilerimizi kullanmada faydalıdır.

Olumsuz sınav kaygısı dediğimiz ve müdahale ettiğimiz kaygı, sınav performansını düşüren kaygı durumudur. Çok yoğun kaygı ile gelen de oluyor, hiç kaygım yok diye yardım alan da.. Çünkü ikisi de performansı olumsuz etkiliyor. Biz süreçte sıklıkla yoğun kaygı olmasından şikayet eden öğrencilerle karşılaşıyoruz.

Peki kaygı seviyesi ne zaman müdahale edecek noktaya gelmiş demektir?

Gerginlik, Öfke, Kolayca ağlama, Kendine güvende azalma, Endişe-huzursuzluk gibi duygular sınav söz konusu olduğunda yoğun olarak açığa çıkıyorsa o zaman sınav kaygısı üzerine yardım almanızın vakti gelmiş demektir. Bunları takip eden bazı fiziksel belirtiler ise ; Kalp atışlarında hızlanma, Nefes alıp vermede düzensizlik, Ellerde terleme ve/veya titreme, Mide şikayetleri, Baş ağrısı, Uyku düzeninde bozukluk, Yeme alışkanlığında düzensizlik , Ağız kuruluğu…

Peki neden böyle oluyor? Nasıl baş etmeliyiz?

Öncelikle bilinmesi gereken şey ; Tek başına sınav kavramı, kişiye kaygı yaşatmıyor. Sınav kaygısının en önemli nedeni kişinin bu SINAVA FARKLI ANLAMLAR YÜKLEMESİdir.

‘’Bu sınav benim hayatımın dönüm noktası olacak, her şey bu sınava bağlı”

“ Bu sınavı kazanamazsam her şey biter”

“ Bu sınavı kazanamazsam ailemin, öğretmenlerimin, arkadaşlarımın yüzüne nasıl bakarım?”

Bu sorular öğrencilerin zihninde sınav kavramına anlam yüklemelerine sebep oluyor ve yüceltilmiş olan sınav kavramı artık bir ölüm kalım savaşı etkisi yaratmaya başlıyor. Kısacası sınav için yüklediğiniz anlamlara dikkat etmeniz gerekiyor.

Bunun dışında bir diğer etken ise PLANLI VE BELİRLİ BİR DÜZEN İÇERİSİNDE ÇALIŞMIYOR OLMAK. Yani nasıl çalışması gerektiğini bilmeyen öğrenci karmaşa yaşıyor. Konuları nasıl çalışmalıyım, konularım yetişecekmi, kaç soru çözmeliyim, kaç saat çalışırsam etkili olur gibi sorularla başetmek zorunda kalıyor. Tabiki sınav kaygısı doruğa ulaşıyor.. durum böyle ise öğretmenlerden veya öğrenci koçlarından yardım alınması etkili ve planlı çalışmayı öğrenme açısından önemlidir

Öğrencilerin en büyük hatalarından bir diğeri de yaşamlarında KEYİF ALDIKLARI AKTİVİTE VE HOBİLERDEN TAMAMEN UZAKLAŞMIŞ OLMALARI. Tamamen hayatlarında enerji veren ne var ne yok kenara koyup sınava odaklanmanın doğru olduğu düşüncesi.. Sınav enerji ve emek isteyen bir süreçtir. Tüm sene verilen emek için enerji gereklidir ve bunu keyif aldığımız, ilgilendiğimiz aktiviteler veya hobiler sayesinde sağlarız. Bunları hayatınızdan çıkarırsanız sene sonuna doğru tükenmişlik yaşamanız ve soncunda kaygı ve stresinizi kontrol edemeyişiniz normaldir. Sınav sürecinde yaşamınızdaki diğer aktivitelerin süresi kısıtlanmalıdır fakat tamamen uzak durulması büyük bir hatadır.

Zorlu bir süreçte olan öğrencilere sıkıntıları konusunda hak vermek de bir diğer ayrıntı.. ‘’Ders çalışma isteği oluşsun daha iyi çalışsın ve hırslansın’’ amaçlı veliler tarafından yapılan sözlü baskı ve yüksek beklentilerinin belirtilmesi öğrencide yoğun sorumluluk hissi uyandırarak tersi bir etkiyle sınav kaygısı yaratabilir. Onlara hak vermek, anlamak yakınları için yapabilecekleri en büyük destektir.

Bu bahsettiklerim sınav sürecinde dikkat edilmesi gerekenler üzerine fakat dönem bitti, sürecin son günlerindeyiz ne yapabilirim diyenler için şunu belirtelim; yapılabilecek en mantıklı şey sınavla olumlu düşünceler geliştirmek, gevşeme ve doğru nefes alıp-verme teknikleri de sınav kaygınızı ortalama düzeye getirmenize yardımcı olmaktır. Özellikle son dönemde fiziksel değişkenleri ortadan kaldırmak çok önemlidir. Uyanış, kahvaltı saatleri sabitlenmeli, grip nezle gibi rahatsızlıklar varsa acilen önlem alınmalıdır. Sınav gününe yakın dönemde fiziksel şartları sabitlenmesi sınav kaygısını minimuma indirmenizde yardımcı olacaktır.

Tek başınıza baş edemediğiniz her duygu durumu için bir uzman yardımı almak bir çözümdür bunu aklınızdan çıkarmayın ve çaresiz hissetmeyin. Tüm üniversite sınavı hazırlık öğrencilerine sınavlarında bol şans ve başarılar dilerim

Psk. Burçin KOYUNCU

(14.06.2019)

Burçin Koyuncu
Burçin Koyuncuburcink_1988@hotmail.com
http://www.buyuksehirhaberi.com
http://www.satkirala.com
http://wwwgazetesehir.com